Sunday, September 30, 2012

Efesus Berita 1




Subyek Kitab Efesus ialah gereja. Kitab Efesus ditulis menurut pandangan Allah.

Apa  yang   dilakukan oleh  gereja tidak sepenting apa adanya gereja. Gereja adalah Tubuh, manusia baru, kerajaan, keluarga, tempat kediaman, istri, dan  pejuang. Apa yang   kita  lakukan  tidaklah  begitu penting, namun  apa adanya kita, sangatlah  penting. Dalam gereja yang   terlukis dalam Kitab Efesus ini,  Kristus telah diekspresikan. Melalui gereja yang  demikian, Kristus, Persona ini  telah dihidupkan. Dalam gereja yang  demikian, terdapatlah Kerajaan Allah  yang  disertai hak dan  kewajiban; bahkan, sebagai keluarga Allah, gereja adalah yang  membawakan hayat dan  kenikmatan. Gereja ini  juga  adalah tempat kediaman Allah, kepuasan Kristus, dan  pejuang Allah  yang berperang demi  kehendak kekal-Nya. Alangkah hebatnya gereja ini!

Anugerah  berarti  Allah    menjadi  kenikmatan  kita (Yoh.  1:17,  1 Kor.  15:10).  Ketika Allah  menjadi bagian kita, untuk kita nikmati, itulah anugerah. Jangan mengira anugerah  sebagai sesuatu  yang   lebih   rendah  daripada Allah. Anugerah tidak lain  ialah Allah  yang  kita nikmati menjadi bagian kita secara riil.

Damai sejahtera ialah suatu keadaan yang  dihasilkan dari  anugerah,  berasal  dari  kenikmatan  kita  terhadap Allah  Bapa. Tatkala kita menikmati Allah  sebagai anugerah, berarti kita berada dalam suatu keadaan yang  penuh perhentian, kepuasan, dan   sukacita. Inilah damai sejahtera.  Anugerah ialah suatu  substansi, sedang damai sejahtera adalah suatu keadaan. Substansi anugerah ialah Allah   sendiri, dan   keadaan damai sejahtera  ialah hasil dari kenikmatan kita terhadap Allah   sebagai anugerah.

Dari kedudukan kita sebagai makhluk  ciptaan Allah, Allah  adalah Allah  kita, sedang ditinjau dari kedudukan kita sebagai anak-anak Allah, Allah  adalah Bapa kita. Di satu pihak, kita adalah makhluk ciptaan Allah;   di  pihak lain, kita adalah anak- anak Bapa.

No comments: